Et Clever abonnement til opladning af elbil ændrer vaner og risikerer at være et selvmål for Clever

Når man har en elbil i Danmark, er et af de største mysterier – udover rækkevidden på batteriet – hvordan man skal oplade bilen. Der findes et hav af muligheder, men Clever har haft succes med at sælge en abonnementsordning, der for et fast beløb hver måned giver dig fri opladning på alle deres ladestandere i hele landet.

Clever er lykkedes med at få mange bilhandlere til at sælge et Clever-abonnement sammen med en el- eller hybridbil. Tilbuddet ser tillokkende ud, men er for mange for dyrt for, hvad man får – det afhænger meget af ens kørselsbehov. Det er dog ikke der, jeg ser det største problem – folk må bruge deres penge, som de har lyst.

En af disse vaner er direkte ødelæggende for Clever og befolkningens syn på det at eje en elbil

Som elbil-ejer har jeg naturligt observeret trængslen – eller manglen på samme – ved forskellige ladestandere rundt omkring i landet. Jeg har observeret, at Clever-standerne ofte er optaget og der holder flere biler i kø, mens andre standere ofte står ubenyttet hen. Dette må vel siges at være en succes for Clever, eller er det?

Clevers abonnementsordning ændrer folks vaner – og ikke i en retning, jeg synes er fornuftig. En af disse vaner er direkte ødelæggende for Clever og befolkningens syn på det at eje en elbil.

For Clever er det jo nærmest et selvmål, at deres succes med at sælge abonnementer medfører kø ved deres standere. Kø medfører utilfredshed hos deres kunder, der dermed med større sandsynlighed vil overveje alternativer. Kø ved ladestandere generelt påvirker også befolkningens syn på det at køre elbil og risikerer at forsinke overgangen til flere elbiler, hvis for mange har en negativ opfattelse af opladningssituationen.

Alligevel vælger ejeren at lade mere end en time ved en langsom 50kW lader fremfor at bruge omkring 20 minutter på den hurtigere 300kW lader lige ved siden af

Når folk har betalt for et abonnement, så har man tendens til at ville få “fuld valuta for pengene”, hvilket leder til, at man sætter sin elbil til opladning, uanset om man lige har brug for det eller ej. Det leder til kø. Desuden vil en del hybridbilsejere (PHEV) også sætte deres – langsomtladende – PHEV til opladning ved enhver given lejlighed, hvilket leder til yderligere utilfredshed, da en PHEV per definition ikke er lige ved at løbe tør og den samtidig lader med typisk en tredjedel hastighed (eller mindre) i forhold til en elbil (EV). De forskellige holdninger til dette er iøvrigt rigtigt godt illustreret i dette klip fra en PHEV-gruppe på facebook:

Og selvom man har brug for at lade, så vil man stadig have “fuld valuta for pengene”, koste hvad det vil. Dette så jeg et godt eksempel på i går i Padborg, hvor der ved den nye 300kW lynlader ved Circle K var en enkelt bil til opladning og et frit CCS-stik. Men ca. 25 meter herfra står en ældre 50kW Clever-lader, hvor der holdt en elbil og ladede. Dette kan synes uskyldigt, men lad mig forklare.

Bilen ved Clever-laderen var en Hyundai Ioniq 5. Den bil kan lade med en voldsom hastighed, og alligevel vælger ejeren at lade mere end en time ved en langsom 50kW lader fremfor at bruge omkring 15-20 minutter på den hurtigere 300kW lader lige ved siden af (jeg nåede at vaske to biler i den tid han holdt der – og han var der, da jeg kom med den første bil og ladede stadig da jeg var færdig med at vaske den anden bil).

Jeg vil gætte på, at ejeren af denne Hyundai Ioniq 5 har et Clever-abonnement og derfor lader sine vaner styre af dette og dermed vælger den langsomme – men for ham gratis – Clever lader. Der kan dog også være andre grunde til hans valg. Jeg valgte ikke at gå over og spørge ham om situationen, men hvis ejeren tilfældigvis læser dette, må han da gerne kommentere med en mail til mig på allan@greve.com.

Igen her til morgen holdt der iøvrigt en Aiways elbil ved Clever laderen fremfor at vælge lynladeren lige ved siden af – nok igen en bilist med Clever-abonnement, men da Aiways vist ikke lader særligt hurtigt, kan der jo også være andre grunde til at vælge Clever laderen.


Opdatering 6. juni 2022:

Ovenstående indlæg er blevet fjernet fra facebook-gruppen for FDEL (Forenede Danske Elbilister) med henvisning til gruppens regler:

Jeg er lidt uforstående, men mit efterfølgende indlæg i gruppen om indlæggets relevans og seriøsitet blev også straks slettet, så FDEL ønsker tydeligvis ikke synspunkterne i ovenstående fremlagt.

Leave a Comment