Problemer med Stofa mail?

Dette indlæg er mere teknisk end mine tidligere indlæg. Indlægget handler om et problem med Stofa mail, som jeg er stødt på hos et antal kunder i mit virke som IT-konsulent i AGR Consult. Stofa har indtil videre afvist enhver antydning af, at problemet er i deres netværk. Stofa afviser også at lytte til saglige argumenter og de bruger argumenter, der er direkte forkerte. Jeg skriver dette indlæg i håb om at få Stofa i tale om dette problem.

I dette indlæg gør jeg en længere historie kort. Jeg har ikke haft tid til at tegne forklarende diagrammer med reference til OSI’s 7-lagsmodel, men det kommer måske senere, hvis sagen trækker ud. Jeg opdaterer løbende dette indlæg med eventuelle svar fra Stofa eller andre relevante informationer.

Sagen startede med, at jeg blev kontaktet af en kunde i marts 2019. Kunden kunne ikke sende mails fra Outlook, hvilket er et normalt problem, som mine kunder ringer med, hvor der kan være mange forskellige årsager, dog ofte indstillinger i mailprogrammet, her Outlook – et af verdens mest benyttede mailprogrammer, hvis ikke det mest benyttede.

I dette tilfælde var det ikke helt nemt at finde årsagen, idet problemet for det første kom og gik lidt som vinden blæste og derudover var alle indstillinger umiddelbart korrekte. Jeg forsøgte at opsætte kundens mailadresser i min egen Outlook, mens jeg var på mit værksted, og det fungerede helt fint. Så da det omhandlede 3 computere med Outlook, der benyttede 2 forskellige Stofa mailadresser med problemer på samme fysiske adresse, så måtte det jo være noget lokalt hos kunden.

Derfor besøgte jeg kunden for at foretage lokal fejlsøgning. Følgende blev foretaget på stedet:

  • Tilslutning af computere til internettet via en mobil bredbåndsforbindelse
    I dette scenarie virkede Stofa mail fint, hvilket peger på noget i forbindelsen fra kunden til Stofas mailserver som årsag til problemet.
  • Udskiftning af ældre router med ny Linksys EA6900
    Dette blev gjort for at udelukke et problem i den lokale router (ikke Stofas fiberboks – den kan ikke bare lige udskiftes). Dette ændrede dog ikke noget (udover at kunden fik en bedre router). Det blev også forsøgt at forbinde computeren direkte til Stofas fiberboks uden at problemet forsvandt.
  • Opsætning af Yousee mailadresse i Outlook
    Der blev benyttet IMAP-opsætning som med de berørte Stofa mailadresser og det virkede fint samtidigt med, at Stofa mailadresserne fejlede på samme computer og samme Outlook-installation.

Da problemet var tilstede på alle 3 computere på denne internetforbindelse, bad Stofa om computernes MAC-adresser for at foretage fejlfinding. Beskeden tilbage fra Stofa var dog, at de intet kunne se (hvad det betyder i detaljer, ved jeg ikke).

Resultatet blev, at denne kunde skiftede til mailadresser hos en udbyder, der er uafhængig af Stofa og der har ikke været problemer siden.

Selvom ovenstående peger på “noget” i forbindelsen mellem kundens computere og Stofas mailserver som årsag til problemet, så afviser Stofa dette med deres standardbegrundelse, at “hvis det virker i webmail, så er det ikke Stofas problem”. Jeg har faktisk sort på hvidt fra Stofa, at de mener, at webmail er det samme som at benytte en mailklient som f.eks. Outlook – de skriver “Dit argument med at vores webmail ikke sender på samme måde er decideret forkert. Webmailen fungerer som en imap client og bruger derved samme porte ect.”. Dette er dog forkert, hvilket jeg beskriver herunder.

Hvis Stofas webmail fungerede som en mailklient på computeren, så ville den sende gennem de samme porte i routeren. Derfor lavede jeg et lille forsøg – ikke at jeg var i tvivl om udfaldet, men mere for at have argumentationen klar, hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg blokerede SMTP-portene 25, 465 og 587 i firewall’en på min computer og herefter kunne Outlook ganske rigtigt ikke sende mail på en IMAP-konto, som er Stofas foretrukne. Stofa webmail på samme computer fungerede dog stadig upåklageligt. Dette skyldes selvfølgelig, at webmail kører i en browser og fungerer som IMAP-klient på en webmail server, mens det, der vises på computerens skærm er information sendt via HTTP til computeren fra webmail serveren. Derfor er webmail ikke det samme som en mailklient – og derfor føler jeg ikke, at Stofa kategorisk kan afvise, at der sker noget utilsigtet med SMTP-trafikken på vejen fra en kundes computer gennem en Stofa internetforbindelse til Stofas mailserver.

Hvad jeg endnu ikke har afprøvet, er at bruge en anden mailklient som f.eks. Thunderbird på en computer, der ikke kan sende i Outlook. Jeg kan ikke helt afvise, at Outlook at en eller anden grund ændrer adfærd (og dermed introducerer den observerede fejl), når man skifter fra en “normal” internetforbindelse til en mobil bredbåndsforbindelse. Det burde ikke være tilfældet, men jeg har ikke afprøvet det, da jeg ikke ikke har ubegrænset adgang til at lave forsøg på kunders installationer. Af samme grund har jeg heller ikke brugt en protokolanalysator (f.eks. Wireshark) for at analysere problemet nærmere.

Jeg har indtil videre set dette problem hos 3 kunder (adresser kan udleveres til Stofa ifm. fejlfinding). Jeg føler, at ovenstående argumentation bør få Stofa til at kigge på dette endnu engang. Jeg har ikke noget imod en saglig debat, men at afvise en fornuftigt argumenteret sag med direkte forkerte argumenter er ikke acceptabelt i min verden.

Jeg sender dette til Stofa i dag den 13. juni 2019. Indtil Stofa vender tilbage kan jeg ikke anbefale at benytte en Stofa internetforbindelse sammen med en Stofa mailadresse (disse ender på @bbsyd.dk eller @stofanet.dk) medmindre man vil anvende Stofas webmail.

Leave a Comment