Kan du stole på forhandleren?
I sidste uge reparerede jeg en bærbar computer for en kunde. Det gør vi ganske ofte hos AGR Consult, men årsagen til dette blogindlæg skal findes i kundens oplevelse med den forhandler, hvor hun i sin tid havde købt computeren. Uden at nævne navne, vil jeg nøjes med at nævne, at der er tale om et stort elektronikvarehus med afdelinger i hele Danmark.
Kundens fejlbeskrivelse var, at maskinen var blevet frygtelig langsom. Det kan skyldes mange ting, så jeg måtte kigge nærmere på den. Da jeg tændte den, så jeg straks en fejlmeddelelse fra den såkaldte BIOS, der styrer computeren før et styresystem som f.eks. Windows startes op. Denne fejlmeddelelse sagde, at computerens harddisk var i overhængende fare for at fejle.
En sådan fejlmeddelelse fremkommer, når harddiskens selvdiagnose har opdaget fejl, der indikerer, at der er forhøjet fare for, at harddisken snart fejler. Man kan dog ikke forudsige, om den fejler om f.eks. 1 dag, 1 måned eller 1 år, men anbefalingen er generelt, at den skal udskiftes hurtigst muligt.
Så kunden har i flere år kørt med en defekt harddisk, der bliver dårligere og dårligere, på baggrund af den meget forkerte vejledning, hun fik af forhandleren.
Jeg spurgte kunden om hun havde lagt mærke til fejlmeddelelsen, og hun fortalte, at den var dukket op ganske kort tid efter hun havde købt computeren. Forhandleren – det store elektronikvarehus – havde sagt, at det var noget med en Windows opdatering og at det kunne man roligt ignorere. Så kunden har i flere år kørt med en defekt harddisk, der bliver dårligere og dårligere, på baggrund af den meget forkerte vejledning, hun fik af forhandleren. Ydermere var harddisken nu udenfor garantien, men hvis forhandleren havde haft en smule teknisk viden, ville kunden uden problemer have fået udskiftet harddisken på garantien.
…kunden fik en hurtigere computer end før med alle data intakt – men hun fik selvfølgelig også en regning, som hun kunne have undgået…
Historien endte godt på den måde, at jeg udskiftede harddisken med en ny (SSD) og kopierede alle data til den nye disk, så kunden fik en hurtigere computer end før med alle data intakt – men hun fik selvfølgelig også en regning, som hun kunne have undgået, hvis den oprindelige forhandler havde forstået problemet korrekt.