IT support er ikke bare IT support
Som indehaver af en IT service og support virksomhed oplever jeg ofte, at folk spørger om min timepris for på den måde at sammenligne prisen på forskellige løsninger til deres IT problem. Det er absolut et sundt princip at spørge om prisen før man giver en opgave til en virksomhed, men man skal passe på med at basere sin vurdering på en timepris, da IT support ikke bare er IT support.
Jeg har f.eks. for nyligt set en regning fra en konkurrerende virksomhed, der nævnte 2 timer til fjernelse af malware. Uden at jeg kender detaljerne i sagen, vil jeg dog kommentere, at for at bruge 2 timer på fjernelse af malware, så kan man ikke være særlig effektiv til at udføre sit arbejde. Min professionelle vurdering er, at størstedelen af malware kan fjernes indenfor en halv times effektiv arbejdstid (også selvom der er mange infektioner på samme PC) og maksimalt en time, hvis det er rigtigt slemt.
I ovenstående eksempel ville AGR Consult have givet et tilbud på opgaven baseret på en fast pris, der ville have været noget lavere end regningen fra konkurrenten, selvom dennes timeløn var lavere en AGR Consults almindelige timeløn.
Så husk, når du har IT problemer, så handler det ikke kun om timeløn – kompetence er en væsentlig faktor, der kan betyde, at din samlede oplevelse af servicen bliver bedre inklusiv en samlet lavere pris, på trods af en højere timepris. Kvalitet og kompetence koster, men det er samlet set en fordel for dig som kunde at betale for denne kompetence og kvalitet.
For at du ikke skal tro, at det med kompetencen bare er varm luft, så tilbyder jeg i AGR Consult som udgangspunkt no-cure-no-pay, der betyder, at hvis et problem ikke kan løses, så koster det ikke noget for kunden. Næste gang du har brug for IT support, så spørg om de tilbyder det, ellers find en anden.