En inspirerende leder – der er til at få fat på…
Dagens kåring af Niels Duedal til Årets Leder 2013 gav anledning til lidt interesse for en ellers relativt anonym person. Jeg bed mærke i interviewet på TV2 News i udsendelsen 12 Finans, hvor Niels Duedal kom med en del guldkorn omkring den ledelsesstil, han har valgt.
Niels Duedal er bestemt en kundeorienteret person, der tænker kunde først og derefter virksomhed. Som eksempel nævner han, at kunderne ikke skal belastes af interne ansvarsfordelinger og stilles rundt mellem afdelinger for at få deres sag håndteret. Desuden nævner han, at alle Syd Energis lederes mobilnumre er frit tilgængelige på Syd Energis hjemmeside, så kunder ikke skal føle, at de ikke kan komme i kontakt med virksomheden. Dette er fint eksemplificeret i nedenstående udklip fra SEs forside i dag efter kåringen, hvor Niels Duedals mobilnummer er vist.
Dette står i skærende kontrast til f.eks. størstedelen af teleoperatørerne i Danmark og adskillige andre lande i Europe, som jeg tilfældigvis har direkte erfaring med at skulle kontakte. Lederne i disse virksomheder har det med at gemme sig bag et omstillingsnummer, og omstillingspersonalet stiller i bedste fald om til lederens personlige assistent, hvis man har overbevist dem om, at man har en god grund til at ville snakke med lederen. Disse ledere kunne lære lidt om at fokusere udad i stedet for indad, så det glæder mig, at Niels Duedals ledelsesstil bliver belønnet og kan være et eksempel til efterfølgelse.