Burde facebook ikke have en dommerkendelse for at gøre dette?
Denne uges forsidehistorie i ugebladet Ingeniøren (bl.a. omtalt i Version2), fortæller om facebooks praksis med at dele viden om alle brugeres gøren og laden, inklusiv hvor vi har været, med virksomheder, som de færreste har hørt om. Hvis Politiet vil have noget, der nærmer sig detaljerne, som facebook sender til ukendte virksomheder, så kræves en dommerkendelse og Politiet er underlagt strenge regler for omgang med disse data. Så hvorfor kan facebook gøre dette uden en dommerkendelse?
Der har i den seneste tid været en del fokus på danske mobilselskabers registrering og opbevaring af data om deres kunders færden – se f.eks. denne artikel i BT. Mobilselskaberne forsvarer sig med, at de gør det, for at kunne yde den bedste service til deres kunder. Og facebook vil jo nok gemme sig bag nogenlunde samme “undskyldning”, hvis man husker på, at brugerne af facebook ikke er kunder hos facebook, men facebooks kunder er de virksomheder, der køber annonceplads hos facebook samt data om brugerne på facebook inklusiv information om, hvor hver person har været.
I Ingeniøren pointeres det, at facebooks praksis ikke er ulovlig, idet hver enkelt bruger har givet lov til deling af data med virksomheder, som facebook samarbejder med.
Siden indførelsen af de automatiske nummerpladescannere er Politiet blevet kritiseret for at gemme information om alle registrerede biler – ikke blot de biler, der har et problem i forhold til Politiet. Igen skal Politiet opfylde meget strenge krav i forhold til opbevaring og destruktion af disse data – men facebook kan stort set gøre, hvad de vil, bare fordi vi alle har accepteret en masse betingelser for brugen af facebook, hvoraf nogle få af disse betingelser giver facebook lov til uhæmmet at dele information om os. Og hånden på hjertet – hvor mange læser (og forstår) faktisk disse betingelser?
Jeg mener, at det er på sin plads, at facebook – og andre sociale medier – skal leve op til et sæt regler, der gør, at vi som bosiddende i et anstændigt samfund, kan føle os trygge ved, at information om os ikke deles uhæmmet. Hvis det så gør, at en service som facebook skal koste penge at bruge, så må det være sådan – som det er nu, er facebook gratis at bruge, fordi facebook tjener penge på at sælge annonceplads og information om brugerne.