Den danske bilbranche har det vist ganske godt
Jeg skriver dette delvist sure opstød ud fra mine erfaringer med at skulle anskaffe mig en ny bil de seneste par måneder. Grunden til at det har taget nogle måneder, har dog ikke meget med sagen at gøre, og dette handler primært om mine oplevelser med bilsælgere, der ikke helt forstår at håndtere kunder og dermed sælge biler. Så den danske bilbranche må have det ganske godt, når man i den grad kan ignorere kunder – hvis jeg kørte mine virksomheder på samme måde, er jeg sikker på, at jeg ikke ville have den succes, jeg oplever…
Jeg har over de seneste måneder snakket seriøst med 6 bilsælgere. 3 af dem har formået at miste et næsten sikkert salg blot ved deres måde at håndtere mig som kunde på. Og jeg mener ikke, at jeg er en vanskelig kunde – jeg ved normalt nogenlunde, hvad jeg vil have, men jeg er ikke vanskelig. Mine kritikpunkter går på helt basale ting som f.eks. at sende information til aftalt tid og at besvare spørgsmål eller i det mindste indikere, at man arbejder på at finde svar på de stillede spørgsmål.
De 3 sælgere, der formåede at håndtere deres job på en fornuftig måde kunne alle have fået salget, men da jeg trods alt kun skulle anskaffe en enkelt bil, så er der kun en af dem, der har fået salget. Men disse 3 sælgere formåede alle at besvare mine spørgsmål straks eller straks efter min henvendelse og altid indenfor aftalt tid. De sørgede desuden for, at der var et konkret tilbud på bordet, så jeg vidste præcis, hvad jeg skulle tage stilling til.
De 3 sælgere, der – efter min mening – ikke formåede at håndtere deres job på en fornuftig måde, fejlede primært ved ikke at vende tilbage til mig til aftalt tid eller ikke at kunne holde styr på, hvilke spørgsmål, der manglede afklaring, før jeg kunne tage en beslutning. Simple ting som priser på eftermonteret udstyr skulle jo være nemt for en mærkesælger, men hvis personen ikke formår at holde styr på, hvilke ting, en kunde skal have svar på, så nytter det ikke noget. En anden simpel ting er at vende tilbage til kunden til aftalt tid, også selvom man ikke har de informationer, der var aftalt. Hvis kunden ikke hører noget, føler kunden, at han er glemt – en kort henvendelse om, at informationen er forsinket, er absolut bedre end ingen kontakt!
Det er ikke mit formål at udstille de – efter min mening – dårlige sælgere her. Men jeg har ikke noget imod at nævne de positive eksempler (nævnt i alfabetisk orden):
- Anders Sørensen, BEKA AUTO Sønderborg
Anders gør en god indsats for at forstå kundens behov og finde en løsning. Meget behagelig personlighed og alt var som aftalt, da vi mødte op hos BEKA AUTO. - Frank Kildegaard, Auto Lindvang Aabenraa – Volvo
Frank forstår, hvad kunden vil og prøver hele tiden at finde en løsning – også med kort varsel. - Glenn Barsøe, Auto-Huset Haderslev – VW Volkswagen
Glenn formåede at besvare alle mine spørgsmål indenfor 1 dag, hvor en anden sælger hos en anden forhandler havde brugt uger, uden at jeg var i nærheden af brugbare svar.
Min konklusion er, at den danske bilbranche må have det ganske godt, hvis ca. halvdelen af sælgerne har råd til at ignorere kunderne. Måske har jeg været uheldig, men jeg har det fint med at benytte mig af min ret til at vælge, hvem jeg vil handle med. Den ret har mine kunder også.