Forstå spam-mail (uønsket post)

Jeg hører ofte folks frustration over de til tider store mængder spam-mail, de modtager i deres indbakke. I dette blog-indlæg forsøger jeg at forklare forskellige aspekter i det at modtage spam-mails, men jeg kan allerede her afsløre, at der ikke er en enkel mirakel-kur mod spam-mail.

Frivillig eller ufrivillig modtagelse af spam-mails

Hvis man frivilligt har sagt ja til at modtage markedsføringsmateriale (og eventuelt har accepteret noget uspecificeret i stil med ”…jeg accepterer at modtage markedsføringsmateriale fra udvalgte samarbejdspartnere…”), så bør man kunne afmelde disse mails ved at bruge et ”frameld-link” el.lign., der skal være i enhver sådan mail udsendt fra en dansk virksomhed. Hvis mailen afsendes fra en virksomhed udenfor Danmark, så er det straks mere speget og man kan ikke regne med at en eventuel ”frameld”-funktion faktisk bliver respekteret.

Hvis man modtager ufrivillig spam-mail (f.eks. fra diverse Nigerianske prinser el.lign.) så er det bedste man kan gøre at slette den og bestemt ikke svare på den eller klikke på links i den, selvom det ser ud som de tilbyder en ”frameld”-funktion. Modtagelse af ufrivillig spam-mails skyldes at ens mail-adresse er blevet opsnappet af en organisation, der lever af at samle den slags info og udnytte det til markedsføring eller svindelnumre. Hvis du vælger at reagere på en sådan mail, f.eks. ved at sende et vredt svar tilbage, så forstærker det bare dit problem, idet bagmændene så ved, at adressen er gyldig og at der faktisk sidder en person og modtager disse mails – dermed stiger værdien af din mail adresse som mål for den slags spam-mail.

Din mail-udbyder og sortering af spam-mails på server eller lokalt på PC, iPad m.m.

Nogle mail-udbydere prøver at frasortere spam allerede når det ankommer til deres servere, dvs. før du kan hente det ned til din PC, iPad m.m. Det gør f.eks. Google (Gmail), Microsoft (Hotmail, Outlook og Office 365) og TDC.

Andre mail-udbydere, typisk webhoteller, hvor man har et firmas hjemmeside og mail, lader alt passere igennem og så er det op til modtageren at sortere spam fra, når mail hentes til PC, iPad m.m.

Hvis spam-mails sorteres fra lokalt, så skal det typisk ske på alle de enheder, hvor mailen hentes til eller alternativt (hvis der er tale om IMAP-mail) det første sted, hvor en mail hentes, så denne sortering straks reflekteres tilbage til mail-serveren og dermed også ud på dine andre enheder.

spam-mail

Mirakel-kur?

Som nævnt, så er der ikke umiddelbart en nem mirakel-kur… Du er dog altid velkommen til at kontakte mig hos AGR Consult for at finde den bedste løsning til din situation.

Leave a Comment