Kan det betale sig at få kompetent rådgivning, når du skal have ny PC?

Jeg har endnu engang oplevet en lille virksomhed, der har købt nogle PC’ere i en stor elektronikkæde fremfor hos en forhandler, der har viden om virksomheders behov og hvordan disse kan opfyldes bedst muligt. Da jeg snakkede med virksomheden, var de glade for de nye PC’ere, som jeg kunne se var beregnet til private forbrugere mere end virksomheder. Hvis kunden havde konsulteret en  kompetent rådgiver inden købet, ville de aldrig være endt med disse PC’ere, men i stedet ville de have fået noget bedre og billigere…

Jeg har skrevet om dette emne i et tidligere blogindlæg, men med et nyt eksempel i frisk erindring, føler jeg, at det er tid til at berøre emnet igen.

I forhold til de fleste virksomheders behov, er udvalget af PC’ere i de store elektronikvarehuse gearet i en anden retning. Med 3D grafikkort og store harddiske er disse PC’ere mere egnede til computerspil end produktivt arbejde med Officeprogrammerne Outlook, Word, Excel og PowerPoint samt brug af internettet til virksomhedsbrug. De fleste virksomheder har ikke brug for store mængder lagringsplads på de enkelte PC’ere, og er oftest bedst tjent med en løsning baseret på SSD-teknologi. Og Officeprogrammerne kan ikke rigtigt bruge et 3D grafikkort til noget.

Udover de rå specifikationer adskiller PC’ere til privat brug sig også fra PC’ere til brug i virksomheder, idet sidstnævnte som regel er bygget af bedre komponenter, der er beregnet til at være tændt en helt arbejdsdag – hver dag. Dette viser sig bl.a. i, at de seriøse producenter giver op til flere års såkaldt “Next Business Day” garanti på deres PC’ere, hvor PC’en bliver repareret hos kunden dagen efter fejlmelding – hvis PC’en skulle gå i stykker. Prøv at finde den slags garanti på en PC beregnet til private forbrugere…

Jeg vil ikke kalde ekspedienterne i de store elektronikvarehuse for inkompetente. Deres til tider dårlige rådgivning skyldes mere, at de har til opgave at sælge de modeller, som varehuset har på lager. Det er i sagens natur et begrænset udvalg, idet sådanne varehuse ofte køber stort ind af få modeller for at få den bedste pris – og deres indkøb er naturligt rettet mod, hvad de kan sælge til deres største kundegruppe, nemlig private forbrugere.

En forhandler, der sigter mod virksomhedskunder har typisk adgang til et større udvalg af computere, hvilket betyder, at man har bedre mulighed for at finde en model, der passer til kundens behov. Ofte har disse forhandlere dog ikke et stort lager men kan typisk skaffe varerne fra dag til dag. Nogle forhandlere tilbyder også PC’ere, der kan skræddersyes fuldstændigt til kundens behov.

Det vigtigste er, at din forhandler forstår dit behov og forstår at rådgive dig med udgangspunkt i dine behov. Hvis du ikke føler, at din forhandler formår dette, så find en anden.

Leave a Comment