Jeg bliver så træt, når jeg læser “Komputer for alle” – læserne fortjener bedre…

Som selvstændig IT-konsulent, med små virksomheder og private som målgruppe, prøver jeg at holde mig orienteret om, hvad der rører sig, som kan have relevans for målgruppen. Da magasinet “Komputer for alle” henvender sig til samme målgruppe, har jeg abonneret på dette magasin igennem en længere periode. Men kvaliteten af artikler og svar på læsernes spørgsmål er altså ofte ikke god nok til at blive trykt – efter min mening.

Jeg har tidligere skrevet om en mangelfuld test af et Samsung smartwatch (se dette indlæg). Jeg gjorde “Komputer for alle” opmærksom på problemet og jeg fik svaret, at der ikke var tid nok til den pågældende test. Hvorvidt læserne kan være tilfreds med det, må være op til læserne at afgøre.

Det seneste, der har fanget min opmærksomhed, er direkte forkert rådgivning i forbindelse med læsere, der spørger om et teknisk problem. “Komputer for alle” forstår tilsyneladende ikke en computers virkemåde, idet magasinet foreslår at køre hjælpeværktøjerne SFC, CHKDSK og DISM i en forkert rækkefølge. Hvis værktøjerne ikke finder problemer, så er rækkefølgen ligegyldig, men det ved man jo først, når værktøjerne har været kørt… Når der er problemer, er det vigtigt at køre disse værktøjer i den rigtige rækkefølge, ellers giver det ikke rigtig mening. Denne fejl er både i udgave 17/2017, 16/2017 og 8/2017 af “Komputer for alle”.

Også i udgave 16/2017 rådgives en læser til at nulstille Windows, idet Kommandoprompten ikke længere virker. Dette er et absolut drastisk og ofte unødvendigt skridt i den situation – man skulle tro at skribenten aldrig har hørt om offline reparation. Og hvis man ikke kender til det, så bør man nok ikke give sig ud i at besvare tekniske spørgsmål i et magasin om computere…

Anderledes seriøs er læserbrevkassen “Spørg Sørensen” i magasinet “Alt om DATA”. Her svarer Carsten Sørensen seriøst og kompetent på tekniske spørgsmål fra læserne. Well done.

Men hvis du ikke kan vente en eller flere måneder på at et magasin eventuelt besvarer dit tekniske spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte mig hos AGR Consult for at få løst dit problem hurtigt, kompetent og høfligt.

Leave a Comment